اندیشه

فرهنگی، ادبی، تاریخی، هنری، طنز

اندیشه

فرهنگی، ادبی، تاریخی، هنری، طنز

اندیشه

درباره مدیر:
میر حسین دلدار بناب
متولد 1346 بناب مرند
پژوهشگر

بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

رساله ی الامراض المسریه

جمعه, ۳ آبان ۱۳۹۲، ۰۳:۲۹ ب.ظ

 

رساله ی الامراض المسریه

امروزه حتی هر کودک دبستانی از کم و کیف سرایت بیماری ها اطلاعات مبسوطی دارد. شاید بتوان گفت : معلومات پزشکی یک دانشجوی زیست شناسی یا حتی یک دانش آموز دبیرستانی که رشته ی علوم تجربی می خواند از همه ی علم یک طبیب روزگاران گذشته بیشتر بوده باشد!

پروسه ی انتقال و سرایت بیماری ها بر هیچکسی پوشیده نیست! لذا بر همان اساس عقلای قوم فرموده اند که پیش گیری بهتر و مهم تر از درمان می باشد و بایدجلوی انتقال امراض را قبل از آنکه همه گیر و عمومی شوند، گرفت! اما کو چشم بینا وگوش شنوا؟! بر همان اساس در نماز میت  برای انتباه مردگان متحرک می فرمایند؛ اسمعوا و اعتبروا یا اولی الابصار!!

سخن از امراض و مسری بودن آن بود، مثلا وقتی در خانه ای کسی به مرض زکام دچار شود باید از او دوری کرد و دست نداد و روبوسی نکرد و در یک ظرف غذا نخورد و ...تا از ابتلا به بیماری مهلک زکام در امان ماند!

ایضا در مورد انواع ایدزها و هپاتیت ها و سل ها و امراض پوستی و خونی و استخوانی و مویی و ناخنی و پلکی و ابرویی و دماغی و چشمی و گوشی و حلقی و دلقی و... ماجرا از قراری است که ذکرش رفت! یعنی باید دور بود و کور بود تا آسیبی ندید!!! این از استقسات اصول دارو و درمان و صحیه و سلامت است که باید بسیار جدی گرفته شود و گرنه آدم فاعتبروا یا اولی الابصار می شود!

...اما در این میان طی سال های اخیر امراض و بیماری هایی در متن و بطن جامعه پیدا شده است  که با شدت و سرعت برق و باد در حال سرایت به عموم مردم شریف و زحمت کش و وطن پرست و مومن و دیندار می باشد و علی رغم تماس نداشتن مردم با همدیگر به طور مستقیم باز هم امن و امانی در کار نیست و گاه دیده شده است بسیاری از افراد حتی با شنیدن خبری از آن بیماری های  نو پیدا به مرض مورد نظر مبتلا می شوند!!!

می دانم باور کردنش کمی مشکل به نظر می آید اما به قول مجله ی دانستنیهای قدیم  _که ایام مدرسه آبونه اش بودیم -  عجیب اما باور کردنی است!!! مثلا وقتی همسایه ی ما شنید پسر خاله اش از محل خرید سکه ی بهار آزادی کارش سکه شده است، بی معطلی خانه و ماشینش را فروخت و سکه خرید و از محل سود شرعی و حلال آن خرید آن چیزهایی را که می بایست می خرید و پرید به آن جاهایی که می بایست می پرید!!! و ...

یا وقتی بقال سر محله ی ما وقتی دید قیمت برنج روبه سربالایی است  و بعضی ها به انباریدن آن پرداخته اند بی درنگ بی فوت وقت کاهدان و طویله ی قدیمی شان را در یکی از روستاهای نزدیک شهر با مختصر تغییر کاربری به انبار برنج تبدیل کرد و ... دوست پزشکی داشتم که ...مطب خود را تعطیل کرد و در راسته ی طلافروشان زرگری راه انداخت... استاد ادبیاتی را دیدم که قید تدریس و ...را زد و در یکی از پاساژهای شهر سیسمونی بچه به راه انداخت و از صدقه سری اجناس ارزان قیمت چینی ره صد ساله را چند ماهه طی کرد!!!... معلمی را می شناسم که با بیست و پنج سال سابقه ی (؟) با مزایای سی سال تدریس خود را بازنشسته کرد و بنگاه معاملاتی مسکن راه انداخت و در فوت و فن زمین داری و زمین خواری به درجه ی خبرگی رسید!!!... از تیپ و طیف های مختلف صرف نظر می کنم که از چه مشاغلی به چه اشاغلی روی آوردند و...

هر چه فکر می کنم غیر از امراض المسریه دلیل دیگری برای این جهش های شغلی و صنفی مربوط و نامربوط پیدا نمی کنم...

به تازگی امراض جدیدی واگیر شده است و دامن گیر جامعه می شود که فهرست وار به آن ها اشاره می کنم؛ کسب مدرک از هر دانشگاهی که شده بدون در نظر گرفتن علاقه و استعداد و نیاز جامعه و افراد به آن، تعویض سال به سال تمامی لوازم منزل از خرد گرفته تا کلان با اخذ وام های کلان بهره از بانک ها، آموزش رانندگی برای پیر زنان خانه دار...، سفرخارج صرفا برای قمپز در کردن پیش در و همسایه و قپی آمدن های بی خودی،خریدن ماشین های شاسی بلند بدون درک فلسفه ی ساخت آن ها که برای کوه و دشت و جاهای صعب العبور ساخته شده اند، خرید سهام از بازار بورس برای پز دادن شم اقتصادی به این و آن، طرفداری از تیم های بزرگ پایتخت بدون اینکه از الفبای ورزش چیزی در چنته داشته باشند، دیدن فیلم های ساخته شده در خارج از کشور و تبادل کپی آن ها با همدیگر، تحلیل برنامه های  بی بی سی فارسی و صدای امریکا و پز سیاسی دادن،عضویت در فیس بوک برای فیس و افاده، راه انداختن وبلاگ های سانتیمانتال و...، نگه داری دلار و یورو و سکه  در منزل،سفارش غذا مخصوصا پیتزا از بیرون از منزل توسط خانم های خانه دار، نگه داری سگ و ببر و شیر ومار و سوسمار و سایر حیوانات وحشی در منازل خصوصا آپارتمان ها، جراحی های زیبایی خصوصا عمل دماغ!!! تجمل گرایی های افراطی، اسراف گرایی و مصرف گرایی های دور از منطق و فرهنگ خودی، جنگولک بازی های...،سطحی نگری های چندش آور، خود باختگی و خود فریبی های کودکانه و ...

فاعتبروا یا اولو الابصار...

کاش امراض واگیردار دیگری هم به نام های مطالعه و فکرکردن و واقع بینی و گشاده نظری و هنر شناسی و مرام و مروت ودریادلی و... هم پیدا می شد!!! و مردم را به خودشان می آورد!!!

کسی نیست بپرسد، به کجا چنین شتابان؟! گؤره سن هارا گئدیر بو میللت؟!

می دانم مشکل است اما اگر بشود چه می شود!!!

اگر بشود...

اگر...



  • میر حسین دلدار بناب

نظرات  (۷)

درود. ولی خیلی ازاین امراض دیگر از بین نمی روند حتی اگر با بمب اتم به آنها حمله کنیم !!!
پاسخ:

       سلام

نه دئییم.

یئنه اومودلولوق یاخشیدی!!!

  • گرگرلی آراز
  • سلاملار  آمیر حوسین جنابلاری

     

    دییه للر  کیم  سیبرییادا اوزون اولدورسه  اونون  جسدین  قبریستاندا قویلامازلار  اونو  قبریستانین کناریندا  بیر - ایکی نفریله  باسدیراللار قورتولار گئدر .... بیرده سن اللاه  بورون جراحی عملین  ایضافه پول خشله ماق دئمه ین !!

    پاسخ:

    سلام

    باغیشلایین بو گونلر بیر آز کرراه اولموشام!!!

    هئچ نه دئدیگیمی و نه ائله دیگیمی بیلمیرم...

    بورون عملیده بیردن آغزیمدان قاچیب...

  • شنگول آباد
  • شعر حافظ هم پراست از اشاراتی درباره این امراض !
    ممنون به موضوع جالبی پداختید
    پاسخ:

    سلام

    با این تعریفات دیگر شمر هم جلودارمان نمی شود! آ« وقت خیالاتی می شویم!

    ...خلاصه خر بیار و باقالی بار کن!!!

  • قلئی چی مورتوض
  • آی جانیم سن موسلمان آدامسان اوزون قضاوت ائله دا کئفلی ایسگندر اوز تهوداتیناعمل ائله سین منده  خالا خانیمی اوندان باریشدیریم بو گولو بورنوندا قیزی وئرنده کسمت کسدیک  کی آراز بئی اونون بورنونا عمل ائلییب اوز گوزونون چیل چوپورونادا بیر ال دولاندیرا اما هیچ بیرین ائله مه ییب

    سیزه پاییزه نیشانلی قیزیل یارپاقلاراتحاف ائدیرم دلدار بئی قارداشیم
    پاسخ:

    سلام

    یاشا قارداشیم یاشا.

    حاق سوزه سوز یوخدو.

    بیماریهای روانی بسیار بیشتر است عزیز
    شاد باشی

  • قلئی چی مورتوض
  • بیزدن سلام اولا او خیمه ده دوشن قولاغا
    مچیده سینه ویران تاپداییر پیلو یماغا
    بو باش یارانلارین الله جزاسینی وئرسین
    اوتایدا حوریسی وارقاش کامان نه سوز دئماغا


  • ولی محمد پور
  • سلام آقای دلدار بناب شما در دانشگاه تبریز در سال های 1370 تا 1374 تحصیل کرده اید در صورت مثبت بودن با بنده به نشانی وبلاگ مکاشفه http://vali12345.blogfa.com/ تماس بگیرید ممنونم .

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی