اندیشه

فرهنگی، ادبی، تاریخی، هنری، طنز

اندیشه

فرهنگی، ادبی، تاریخی، هنری، طنز

اندیشه

درباره مدیر:
میر حسین دلدار بناب
متولد 1346 بناب مرند
پژوهشگر

بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

رساله ی انتسابیه

شنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۱۶ ب.ظ

رساله ی انتسابیه / اندر مزایای آقازادگی         (پیشکش تمام یقه چرکین های وطن)

گاهی وقت ها با خود فکر می کنم، بعضی از بزرگان حرف هایی زده اند که با واقعیت های تاریخی اصلا سازگاری ندارد! اینکه این سخن ها را در چه حال و هوای روحی و فکری و عاطفی گفته اند کاری ندارم اما از نظرگاه منطقی و عقلانی و حتی ژنتیک نباید اصل و اساس درستی داشته باشد.

اگر به شکل توالی تاریخی و منطقی بخواهیم شاهد بیاوریم باید اول از عنصرالمعالی کی کاووس ابن اسکندر ابن قابوس ابن وشمگیر زیاری شروع کنیم که در کتاب ارجمند قابوس نامه خطاب به پسرش می گوید؛ ای پسربکوش که با گوهر اصل (خاندان) گوهر عقل هم داشته باشی و... – این مورد البته از مصادیق لزوم مالایلزم می باشد چرا که از خاندان بزرگ بودن به تنهایی کار چند لشکر را می کند(لابد آقازاده و یقه سفید امروزی مد نظر بوده است)_

ایضا حکیم نظامی گنجه ای پسرش را مخاطب قرار داده و می گوید؛

چون شیر به خود سپه شکن باش         فرزند خصال خویشتن باش

جایی که بزرگ بایدت بود                   فرزندی من نداردت سود

همچنین شیخ اجل سعدی در فرمایشی کلی که حکم ضرب المثل به خود گرفته افاضه می فرماید؛

گیرم پدر تو بود فاضل                از فضل پدر تو را چه حاصل؟!

در کند و کاو بیشتر باز معلوم شد که اکثر بزرگان و زعمای قوم اقوال بزرگان پیش گفته را تایید می فرمایند و در این میان فقط حافظ رند را نظر دیگری است که بر خلاف  بزرگان دیگر معتقد است که شعور فرزند ارتباط مستقیمی با بهره ی هوشی پدر دارد و اگر احیانا پدر عقل معاش نداشته باشد لابد فرزندش نیز از عقل معاش و معاد بی بهره خواهد بود و اگر بالعکس بود یعنی چنانکه پدر دارای عقل معاش بود یا احیانا فضیلتی داشت و مقام و منزلتی قطعا بهره ی آن را به طور اکمل و کافی و وافی فرزند خواهد دید هر چند از شایستگی های پدر بی بهره بوده باشد! به عبارت دیگر حضرت حافظ پدیده ی آقازادگی را در اشکال مختلف آن پیشتر و بیشتر از سایر اهل سخن شناخته و دریافته بوده است!!! هم در اشاره به همان در یافته ی ارزشمند خود فرموده است؛

پدرم روضه ی رضوان به دو گندم بفروخت            ناخلف باشم اگر من به جوی نفروشم...

لذا با توجه به نتایج آن یافته ی متقن علمی که می بایست تا به حال به شکل قانون در می آمد و به عللی در نیامده است و در کمیسیون های مختلف مجلس سر گشته و شیدا و ناپیدا شده است، می توان نتیجه گرفت جایی که عقاب پر بریزد لابد تکلیف پشه ی عاجز روشن است!

مجبورم علی رغم اعتراض و نقدهای وارد بعضی از دوستان پیله کننده برج عاج نشین و نق نقوکه هی به وضوح و مستقیم گویی در طنزهای اینجانب گیر سه پیچه می دهند کمی واضح تر سخن بگویم - چرا که مخاطبان ما از اقشار مختلف از جمله طنز نویسان سنتی مانند کئفلی ایسکندر و ائلچی بئی و قوجا قارتال و قلئی چی مورتوض وابوالفضل مخمور و... می باشند و به جای مدرک فقط سواد دارند و مثل بعضی ها که سالانه بیشتر از بیست کتاب چاپ می کنند، نیستند و...لذا این اجبار صورت منطقی به خود می گیرد!عجب جمله ی معترضه ی درازی از آب در آمد این جمله ی معترضه ی بی صاحب مانده...-

صحبت از تکلیف پشه ی عاجز بود که علی رغم ظاهر عاجزش می تواند با استفاده از موقعیت پدر یا برادر و عمو یا دایی و... اش مملکتی را در یک چشم به هم زدن به خاک سیاه بنشاند! و لاجرعه بالا بکشد!!!

حال با این حساب دو دو تا که جوابش روشن است و می شود سه هزار میلیارد تا، شاید هم هفتاد هزار میلیارد تا و شاید هم به قول قاضی سراج عزیز در برنامه ی دیروز امروز فردا چند بیلیون تا که من از شمردنش عاجزم چه رسد به بردنش، تکلیف سخن بزرگان معلوم می شود و ابطال فرمایشات آنان به ضرس قاطع و بی ان قلت محرز می گردد.

پس نتیجه می گیریم سهو عظیمی در فرمایشات آن حضرات رخ داده است و بین فضیلت و رذیلت پدر و پسر ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد، چنانکه در بسیاری موارد واقع می شود پسری بدون داشتن فضایل پدرش که آقایی تمام عیار است آقازاده می شود و برگ سبزی دارد که نه تحفه ی درویش بلکه مجوزی است برای تاخت و تازها و یغماهایی که در پیش است – ایضا قاضی سراج عزیز در همان برنامه از چنین موجوداتی علاوه بر عنوان آقازاده با عنوان یقه سفید نیز یاد کردند – البته با طول و تفصیل که در هر پست و سمتی از این افراد پیدا می شود و حتی شمر هم جلودارشان نیست و ..._ که  ما بررسی ویژگی های ژنتیکی و فیزیکی و روانی و سیاسی و اقتصادی و ریخت شناختی و ... آنان را به عهده ی اهلش واگذار می کنیم._ ما را چه به کارهای کلان و بزرگ _

از آن جایی که ما معتقدیم هر کس باید در حوزه ی تخصصی خویش کار کند، به حوزه ی کاری خودمان که ادبیات و تاریخ و شمه ای مردم شناسی و طنز و سخن تراشی و مهندسی کلمات و ... است  بر می گردیم!

با پوزش از جمیع ادب پژوهان و نظامی شناسان و سعدی شناسان و قابوس نامه پژوهان و ... سخن مان را اینچنین به پایان می بریم که؛ علی رغم سخن بزرگان یاد شده امروزه با دلایل متقن عینی مکررا به اثبات رسیده است که انتساب به بعضی از خانواده های صاحب منصب و صاحب مکنت و صاحب قدرت و شوکت، حکم کیمیایی را دارد که حتی مس در قرابت با آن تبدیل به طلا می گردد!!!

حقیقتا پس از مصیبت وارده ی اخیر اوضاع ذهنی ام کمی در هم بر هم شده است اذا ندانم کجا خوانده ام در کتاب؛

هر مس که به کیمیا رسد زر گردد          هر کس که آقازاده شود سر گردد  (لاادری) 

  • میر حسین دلدار بناب

نظرات  (۹)

  • گرگرلی آراز
  • سلاملار  آمیر حوسین جنابلاری

     

    تعریف ائدییزده ن چوخ خوشوم گلدی !!اما  بو تعریف لر حافیظ دن - سعدی دن - نظامی دن قاباق اولسایدی گوزل دوشردی !!یاغجی اولوب رضازاده نی یازمامیسیز!!

    دولت - مقام هر زامان  ایلک سوزو دئیب  = بیزیم یئرده بیر نفر ائوله نمیشدی  سوروشموشدولار  کیمیله قوهوم اولموسان  دئمیشدی  جعفر آغانین باجی سی قیزین آلمیشام !!

    پاسخ:
    سلاملار
    آراز بای بابا سنی گرک عبید زاکانی جرگه سینده یازام نه آیریلارییلا!!!
  • شیخ نهایی
  • درود بر دلدار عزیز که شیخ از بردن نامش هم واهمه دارد ، اما بعد ما که هر چه پیراهم یقه سفید پوشیدیم به هیچ جا نرسیدیم !
    شاد باشی
    پاسخ:
    سلام بر شیخ عزیز و خطا پوش .
    اما بعد
     ما که شرف یقه چرکینی را بر خفت یقه سپیدی رجحان می نهیم!!!
    خواندنی بود.
  • تورکجه طنزلر
  • یاشا قارداش دؤز دئییب سیز کئشگه بیزده آقازاد ه اولاردیک !!!!
    پاسخ:
    سلام
    عطایش را به لقایش بخشیدیم!
    نه شیر شتر و نه دیدار عرب!!!
    اگر اینگونه باشد که شما فرموده اید باید کل ادبیات را زیر رو کرد و از نو نوشت چون این پندو اندرزهای بزرگان موجب عقب ماندگی ماشده!!
    پاسخ:
    سلام
    دوست عزیز و نادیده ام که خدمتت دورا دور ارادت دارم
     اما بعد...
    از خواجه نظام الملکش بگیر که هزار آیه و حدیث می آورد تا حکومت غزنویان را مشروعیت ببخشد و از جامی و کذا...همه و همه عمله ی ظلمند و قلم به مزدان بدبخت که خیلی هایشان بقای خود را مرهون سیاست سیاست ورزانندو ...
    لالایی خوانده اند تا مردم را خواب بکنند و...
    مثلا این بیت؛ نابرده رنج گنج میسر نمی شود    مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد
    شمارا به خدا گنج های بادآورد و اختلاس های چندین هزار میلیاردی در سایه ی کدام رنج فراهم آمده؟؟؟!!! عزیزم بگذار رها کنیم و بگذریم ...که دامنه ی این مقال بسیار دراز است و به جاهای باریک و تاریک می کشد!!!
  • یوسفی مرند
  • درود وعرض احترام ..همیشه ازتراوشات قلمی تان لذت بردم...
    پاسخ:
    sسلام
    ممنونم دوست فرهیخته و همشهری عزیزم.
  • قلئی چی مورتوض
  • نه بیلیم والله بو اوزگه نین سوزون دانیشماقدا بیر عده یه ایش پشه اولوب جانیم نیا ال چکمیر سیز بو یازیق بچارا آقازاده لردن نه ایستیرسیز نه وئریبسیز الا بیلمیرسیزالله وار  ایمام وار قیر وار قیف وار موسلمانین غبیتین ائلمگین جورمی اوتایدا بیلیسنداااااااااااااااااااااااااااااااا

    دلدار بئی چوخ ساغ اول
    پاسخ:

    سلام

    دئییللر اوول اولاردان سووال جاواب اولاجاق نه قارایاخالاردان!!!

    بیرده بیزده بیر نئچه میلیاردلیق وکیل توتاریق باطیلی حق ائلر...

    گورورسن آدامین آغزینا نه سوزلر قویورسان...

  • «آغا کلان»
  • سلام

    استاد ارجمند، دست مریزاد. محظوظ جداً.

    آن بیت لاادری را اگر چنین ویرایش کنید، اهل چمنستان ما را خوش آید چه خوش آمدنی!

    .......
    هر کس که آقازاده شود «خر» گردد!!  (لاادری)


    و آممما بعد:

    با مثنوی طنز ؛ «گفتمان» ـ بخش اول و دوم ـمشتاق نظرات شما هستم.

    ضمن پوزش از حضورتان، چون کمی تا قسمتی طولانی است!

     

    عید سعید غدیر پیشاپیش مبارک. خیر پیش.


    پاسخ:

          

    سلام

    ممنون.

    حتما.

    راستی ایا سیادت و انتصاب به گذشته هم امتیاز است بدعت از گذشته بوده وهست
    پاسخ:

    سلام

    ... از اهلش بپرسید، در این خصوص صاحب نظر نیستم.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی