اندیشه

فرهنگی، ادبی، تاریخی، هنری، طنز

اندیشه

فرهنگی، ادبی، تاریخی، هنری، طنز

اندیشه

درباره مدیر:
میر حسین دلدار بناب
متولد 1346 بناب مرند
پژوهشگر

بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

ادبیات پیامکی (3)

يكشنبه, ۳ شهریور ۱۳۹۲، ۰۲:۱۵ ب.ظ


ادبیات پیامکی (3)

یکی دیگر از کارکردهای بسیار مهم ادبیات پیامکی به اشتراک گذاری افکار و اندیشه ها، احساسات و عواطف، یافته های ذوقی و ذهنی، نکات طنزآمیز و طعنه آمیز، هزلیات و هجویات، تذکر و هشدارهای سیاسی و اقتصادی و اخلاقی و اجتماعی و ...می باشد که با توجه به سرعت انتشار این یافته ها و بافته ها حائز اهمیت است.

 دایره ی تعامل در هیچ نوع ادبی به اندازه ی ادبیات پیامکی گسترده و عمومی نمی باشد، اگر در آفرینش های ادبی و هنری دیگر خالق اثر در اصل به عنوان منشا و مبدا اثر طیف خاصی از مخاطبان را در نظر دارد و رویکردی دو طرفه حاکم است، در این نوع ادبی خالق اثر خود را کنار می کشد و روند سیر اندیشه از طریق سایر مردم دست به دست می شود، یعنی به عبارت دیگر در اینجا آفریننده به دنبال انتشار اثرش از طریق مراکز رسمی پخش و نشر نسیت و پیام به شیوه ای بسیار سهل و آسان به مخاطبان که عموم مردم از هر طبقه و طیف فکری هستند، انتقال می یابد!

در ادبیات پیامکی حتی کسانی که نقشی در خلق اثر ندارند، با اشتیاق تمام به انتشار آن کمک می کنند چرا که احساس می کنند این سخنان از زبان آن ها گفته شده است و گاه اتفاق می افتد که با اصرار از دیگران می خواهند که پیامک دریافتی را به دیگران نیز ارسال کنند و در امر انتشار و اشاعه ی، خبر یا ایده یا اتفاقی خاص مشارکت نمایند، چنان به دریافت کنندگان تذکر می دهند که ارسال به دیگران فراموش نشود و یا مشخصا عدد خاصی را برای ارسال پیشنهاد می دهند مثلا به ده نفر ارسال شود یا عددی کمتر و بیشتراز رقم مذکور را اعلام می نمایند!

لذت کشف که یکی از بنیادی ترین و شعف آورترین کارکردهای عرصه ی ادبیات هر ملتی است، در این نوع بخصوص از حالت کشف فردی گذشته و جنبه ی عمومی می یابد و آن چنین است که وقتی فردی به نکته ای ظریف و چند لایه و ایهام گونه و کنایه خیزدر خلال متنی یا بیتی برخورد می کند و به کشف آن نایل می آید، با ارسال آن به دیگران، آنان را نیز در لذت کشف خود سهیم می نماید.

... و چنین است که زیبایی های فرهنگ و ادبیات بار دیگربازکاوی و بازیابی و بازخوانی شده و جنبه ی عام می یابد و این خود بدل به نوعی بازآفرینی هنری و ادبی می گردد و از این طریق کمک شایانی به ارتقای ذوقی و ذهنی افراد جامعه به عمل می آید.

طبیعی است که با پرورش و ذوق و ذهن افراد هر جامعه ای، روح جمعی افراد آن جامعه لطیف تر شده واز انعطافی معنی دار برخوردار گردد و این دستاورد کم و کوچکی نیست.

چنانکه اشاره رفت همچنانکه یکی از کارکردهای کاربردی ادبیات پیامکی سهیم شدن لذت کشف با دیگران است، کارکرد مهم کاربردی دیگر این نوع ادبی ارسال انرژی مثبت برای افراد از طریق سخنان و کلام بزرگان حوزه ی فکر و علم و اخلاق و دین و هنر و عرفان می باشد.

افراد با ارسال جملات و عباراتی که حاوی انرژی مثبت فراوانی است، سعی در تزریق این انرژی سهل الوصول در دل و جان دیگران می نمایند که باز با توجه به سرعت انتقال و انتشار این نوع ادبی منحصر به فرد می باشد.

البته ارسال انرژی مثبت انحصارا از طریق سخنان بزرگان انجام نمی گیرد بلکه گاهی تنها کافی است که عباراتی مانند؛ روز خوش دوست عزیزم، خواب های خوش ببینی عزیزم، ایام به کام، لبانت پرخنده باد، تو منحصر به فردترین دوست منی، زنده باشی جوانمرد، خدا از مشدی گری کمت نکند و...از طریق دوستان به همدیگر ارسال شود که اثرات روحی و روانی آن فی الفور نمایان می شود.

در این زمینه تیپ های مختلف اجتماعی عملکردهای متفاوتی دارند و هر کسی به فراخور ظرافت های روحی و ذوقی و ذهنی و اخلاقی و... خود به ارسال لطایف و سخنان هزل آمیز و ای بسا حاوی هجوهای ملایم می پردازد و دل و روح و جان دوستان را می نوازد!!!  

نمونه ای چند از این دست پیامک ها؛

لبخند به لب های شما حک باشد

غم های شما همیشه اندک باشد

این عید که سرشار زلبخند خداست

بر وسعت جانتان مبارک باشد

-------

قشنگ ترین گل ها را

 به آستان نیلوفری چشمانت هدیه می کنم

تا بدانی که به یادتم.

-------

آن کس که در دل خود یادی کند ز یاران

شیرین تر از عسل باد کامش به روزگاران

-------

زمان آرام می گذرد

و من تنها با یادت نشسته ام!

دنیا هم بگذرد من از یادت نمی گذرم!

-------

آنقدر مهربانی

که سنجاقکی تنها

بدون واهمه

از حوض دستانت آب می خورد!

-------

مادر مثل مداد می ماند

هر لحظه تراشیده شدن و تمام شدنش را می بینی

ولی پدر مانند خودکاراست که یه هویی تمام می شود و نمی نویسد!

-------

مترسک گفت: ای گندم تو شاهد باش

که مرا برای ترساندن آفریدند

اما من عاشق پرنده ای بودم

که اتز ترس من از گرسنگی مرد!

-------

تو سیب کدامین درخت پرتغالی

که هر دانه انارت به سرخی گیلاس های درخت موز است

ای گلابی نیلوفری من؟!           شعری پست مدرن

-------

خدایا می دانم دوستم داری

ولی شرمند من قبلا نامزد کردم

          ازمناجات های حیف نان با خدا

-------

فرقی ندارد یک گاگول بی سواد باشی یا یک دانشمند بزرگ

در هر صورت پشت یک ماشین شاسی بلند، آقا مهندس میشی!!!

------

از غضنفر می پرسن چطوری غضنفر شدی؟

میگه اولش تفریحی بود!

-------

به غضنفر می گویند با آجر جمله بساز

میگه با آجر که جمله نمی سازن دیوار می سازن!

-------

حیف نون زنش می میره

زیر تابوتش را می گیره

وقتی دیگران می گویند لااله الاالله

او می گوید ایوالله

-------

حیف نون میره مسجد

وقتی برمیگرده مبینه کفشاش نیست

میگه یا من اومده و رفته ام

یا تو راهم

یا اصلا مسجد نیامده ام!

-------

یک ضرب المثل چینی؛ تا ایران هست بازیافت چرا!!!

...

  • میر حسین دلدار بناب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی