اندیشه

فرهنگی، ادبی، تاریخی، هنری، طنز

اندیشه

فرهنگی، ادبی، تاریخی، هنری، طنز

اندیشه

درباره مدیر:
میر حسین دلدار بناب
متولد 1346 بناب مرند
پژوهشگر

بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

رساله ی بدرودیه

سه شنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۲، ۰۸:۳۶ ب.ظ

می گویند هیچ بقالی نمی گوید: ماست من ترش است! اگرچه من خودم ماست ترش را بیشتر از ماست شیرین دوست دارم چون هم می شود با آن آب دوغ درست کرد و هم دوغ و هم ماست خیار که غذای ما پول دارها و خوش به حالشان بشو هاست!

می گویند طراری که لباس درویشی دربر کرده بود خروس یک کشاورز فقیر روستایی را دزدید و زد زیر قبایش و روستایی بیچاره وقتی صدای خروس را شنید فورا از خانه بیرون دوید، اما از خروس خود اثری ندید از درویش پرسید بابادرویش خروسی حنایی رنگ مانند خروس حسنک ندیدی؟ درویش به حضرت عباس قسم یاد کرد که از وجود چنان خروسی بی خبر است! در این حال صدای مبهمی از زیر قبای بابادرویش بیرون آمد! کشاورز ساده لوح نگاه کرد و دم خروس خود را دید اما با خود گفت:نه امکان ندارد بابا درویش دروغ به این شاخ داری تحویل خلق الله دهد! اما هاج و واج با خود می گفت: نمی دانم قسم درویش را قبول کنم یا دم خروس را؟!

می گویند سمک عیار مردی عیارپیشه و جوانمرد بود ودر مقابل کارهای بزرگی که برای خورشیدشاه انجام داده بود هیچ چیز نپیذیرفت و گفت: من مردی ناداشتم، چه در خور بزرگداشت و پاداشم؟! در جهان می گردم و خدمت جوانمردان و عیاران می کنم و کاری اگر می کنم نه از بهر نان است...

+++++++

این روزها بازار بزرگداشت و اهدای لوح تقدیر و یادبود داغ داغ است! و همه حسابی از خجالت هم در می آیند و لی لی به لالای هم می گذارند! هرچه باشد دوستی و رفاقت بهتر از کینه و کدورت است.

حتی القاب و عناوینی در این بین رد و بدل می شود که اگر در هشت سال گذشته چنین می شد ای بسا که بسیاری از این کدورت ها و ...ها اصلا به وجود نمی آمد!

الحق و الانصاف که در دولت نهم و دهم کارهایی انجام شد که در هیچ دولتی سابقه نداشته است و گمان نکنم از این به بعد هم سابقه پیدا بکند!

 اولین فضاپیما و ماهواره برای اولین بار توسط محققان خودی به فضا فرستاده شد که دست همگی مریزاد.

سدهای بسیاری با فناوری داخلی ساخته شد که در نوع خود بی نظیر یا حداقل کم نظیر بودند که با محقق شدن این امر بزرگ هم از هدر رفت آب های جاری  و خطر سیلاب های فصلی جلوگیری شد و هم میزان تولید برق بیش از دو برابر شد و کاری نداریم که قیمت آن هم بیش از چهار برابر شد.

در قضیه ی مسکن مهر و ایجاد راه های آهن و آسفالت و روستایی کارهای بزرگی صورت گرفت که در نوع خود قابل توجه و تامل می باشد.

در ادامه ی روند غنی سازی اورانیوم و ارتقاء آن به بیست درصد علی رغم فشار دول استعماری پیشرفت های چشم گیری به عمل آمد.

بر اثر تحریم و از روی یک نوع الزام و اجبار بسیاری از نیازهای فنی و مهندسی و دارویی و خدماتی در داخل کشور انجام پذیرفت که به خودباوری و شکوفایی فنی در حوزه های نانو و سلول های بنیادی و ...منجرشد.

اما از قدیم گفته اند چند کلام هم از مادر عروس بشنوید که معتقد است علاوه بر آن پیشرفت ها و خدمات فوق الذکر کارهای قابل توجه دیگری نیز انجام پذیرفته که به بعضی از آن ها اشاره می رود از جمله؛

بحمدالله تعالی که در آمد نفت در این هشت سال با صد سال گذشته برابری کرد _ البته بنا به گزارش کارشناسان - و بخش عمده ی آن سر سفره های مردم آمد!

مفسدین اقتصادی از ترس اقشای نامشان در لیست بلند و بالای آقای رئیس جمهور جیکشان در نیامد و به اقتصاد زیرزمینی روی آوردند!

فاصله ی طبقاتی از بین رفت و به جای ساختمان های جند طبقه برج های سر به فلک کشیده جایگزین شد!

زنجیره ای از مدیران جوان روی کار آمدند و مملکت به مثابه ی کارگاه بزرگ کارورزی در آمد که خیلی از مدیران با کفایت فعلی تجربیات گران سنگ خود را از آن طریق حاصل نمودند!

فرهنگ مهرورزی رونق فراوان یافت اگرچه سهم مهر دیدن بعضی ها کمی بیشتر از بقیه شد که این هم از گذشته های دور معمول بوده است و به جایی برنمی خورد!

طرح افزایش جمعیت علی رغم سیاست های دولت های گذشته که بنابر کنترل جمعیت بود به اجرا درآمد و سیاست های تشویقی از جمله پرداخت یک میلیون تومان به ازای هر نوزاد متولد شده، خیلی ها را از نو به فکر تولید مثل و توالد و تناسل انداخت!

آن عده از اعضای دولت که خارج از دستگاه زدند و به عبارتی ناکوک بودند در طرفة العینی عذرشان خواسته شد بطوری که خودشان هم شوکه شدند و در عالم حیرت فرو رفتند. این قاطعیت تا آنجا بود که در وزارت خانه ی مهمی مثل وزارت نفت در عرض هشت سال پنج وزیر به زیر کشیده شدند!

رشد علمی تا بدانجا رسید که انواع پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا که سابقا باید برایشان ما ها و سال ها زحمت کشیده می شد در کافی نت ها به حراج گذاشته شد و از آن بالاتر دیگر برای کسب مدرک نیازی به تحصیل احساس نشد و خیلی با خرج مبلغ ناچیزی مدرک مورد نظر را ابتیاع فرمودند که در این فقره کار به مجلس شورای اسلامی هم کشیده شد!

بزرگترین رقم اختلاس تاریخ اقتصاد دنیا در این دوره رقم خورد به طوری که رئیس جمهور عزیز مجبور شدند چوب حراج به کاپشن و ماشین پژوی خود بزنند!

تورم فقط به اندازه ی سه برابر قدرت خرید مردم بالا رفت که البته این مسئله هم سود فراوانی به همراه داشت و مردم به جای هزینه ی پول دکتر رژیم و لاغری به شکل طبیعی شروع به لاغر شدن کردند!

ماهانه چهل و پنج هزارو پانصد تومان پول توجیبی به فرد فرد ایرانیان پرداخت شد تا سطح زندگی شان بالا برود و لواش سه تومانی را با صدو پنجاه تومان و نان سنگگ سی تومانی را با پانصد تومان و گوشت هشت هزار تومانی را با سی هزار تومان و برنج پانصد تومانی را با شش هزار تومان بخورند و قمپز درکنند که ما سطح زندگیمان رفته بالا... این آش پخته شده به قدری شور شد که بعضی از دست اندر کاران را به فکر حذف چند صفر ناقابل از جلوی پول ملی انداخت که نشد!

افت ارزش پول ملی به حداقل یک سوم که نگو...

پشت پای مسافر باید آب پاشید و بدرود گفت نه حرف های خاله زنکی و دری وری...

عجب آدم سریشی است این مادر عروس...

بدرود آقای رئیس جمهور بدرود...



  • میر حسین دلدار بناب

نظرات  (۸)

یه قول ایرج میرزا :
دزدان خروس دیگرانند  پرهاش برون زجیب بنده است
درود
  • تورکجه طنزلر
  • ساغ اولون گوزل مطلب لره اشاره ائدیب سیز. یئنه او ضرب المثل لردن منیم ایچین گوندرین . چوخ خوشوما گلدی
    پاسخ:
    سلام
    حتما
    بیزیم دیلیمیز او سوزلرین اوکیانیدی.
    خوشجا قال...
  • ح-------------------------------------------------------------------------------- س
  • دنیا بیله کتسه بیله دنیانی.........
  • شیخ نهایی
  • این هشت سال همانطوریکه فرمودید خوب و بدهای فراوان دارد که ساعتها میتوان گفت و شنید ، اما به نظر شیخ ، اگر همه آن را بتوان در یک کلمه خلاصه کرد ، ان کلمه "فاجعه" است !
    شاد باشی
    با عرض سلام
    مطلب خوبی بود
    به وبلاگ ما هم سری بزنید
    منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم
    در صورت تمایل به تبادل لینک ما را با عنوان مجله فریاد زیر آب لینک نمایید و لطفا اطلاع دهید.
    احسنت خیلی استفاده کردم. تشکر
    سلام استاد عزیز با پست نیایش رمضانیه منتظر حضور گرمتون هستم تشریف بیارید خوش حالم کنید.
    سلام و خسته نباشید ..مطلب عالی است ولی این اتفاقات بیشتر ریشه اش را باید از زمان عا لیجناب سرخ پوش جستجو کرد ....
    پاسخ:

    سلام

    با شما موافقم، هر چیزی ریشه های خاص خود را دارد!!!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی