اندیشه

فرهنگی، ادبی، تاریخی، هنری، طنز

اندیشه

فرهنگی، ادبی، تاریخی، هنری، طنز

اندیشه

درباره مدیر:
میر حسین دلدار بناب
متولد 1346 بناب مرند
پژوهشگر

بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

رساله ی المفروضات

سه شنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۱، ۰۴:۵۷ ب.ظ

از قدیم الایام گفته اند :فرض محال،محال نیست. شواهد و قراین هم نشان می دهد که بسیاری از قوانین متقن علمی اول به شکل فرض و فرضیه مطرح شده اند و بعد تبدیل به قانون شده اند. حال بر آن اساس فرض هایی را می توان طرح کرد و امیدوار بود که در آینده ای نه چندان دور به قانون تبدیل شوند! ـ هر چند در ابتدای امر کمی غیر ممکن نیز به نظر آید اما از آنجایی که کار نشد ندارد می توان امیدوار بود که این فرضیات نیز روزی شکل قانون به خود گیرند!

همچنانکه با پیدایش قوانین متعدد تغییرات چشم گیری در زندگی انسان به وقوع پیوسته است انتظار می رود با تبدیل این فرضیات به قانون،گام های مهمی در بهبود روابط و کیفیت زندگی انسان ها برداشته شود.

فرض های مورد نظر را می توان به دو شکل و در دو سطح خرد و کلان مطرح نمود که شکل کلان آن متوجه جامعه ی جهانی و شکل خرد آن مربوط به فردفرد انسان ها می شود.

حال بخشی از فرضیات ذکر می شوند تا مورد تأمل و تعمق و تفکر و تدبر قرارگیرند.

/ ترک سلطه جویی و جنگ طلبی و جایگزینی آن با صلح و برادری و دوستی/ رها کردن ثروت اندوزی و گام نهادن در مسیر سیر کردن شکم گرسنگان و بیچارگان/ تکریم اهل ذوق و هنر و علم و معرفت و نکوداشت صمیمانه ی آنان به جای تعظیم و تکریم ارباب ثروت و قدرت/ واگذاشتن هر کاری به اهل آن و پرهیز از هرگونه اظهار نظرهای غیر کارشناسانه و عامیانه/ رساندن حق به حق دار به جای تضییع حقوق صاحبان حق/ جایگزینی همیشگی ضوابط به جای روابط  و  شایسته سالاری به جای خویشاوند سالاری/ پاسخ دادن به اعتماد مردم با خدمت صادقانه و عدم استفاده ی ابزاری و فصلی ازمردم/ پاسخگو بودن همیشگی در مقابل مردم به عنوان ولی نعمتان اصلی و ترویج روح نقد و نظر در مقابل روحیه ی تایید کورکورانه و انفعال/ تغییر ندادن منش و کنش انسانی قبل و بعد از مسئولیت و مقام و منصب یافتن/ ترویج فرهنگ انتقاد و سوال به جای انفعال و اطاعت کور کورانه/ پرورش روح گفتگو و عقلانیت و خرد ورزی به جای منازعه و احساسات و غرض ورزی/ هر کسی را در اندازه ی واقعی خود دیدن و از کوه کاه نساختن و از کاه کوه نساختن/ نخبه پروری به جای کوتوله پروری/ منکوب کردن فرهنگ رانت خواری و رانت خوار پروری و جریان و سریان دادن اموردرمسیر و چارچوب قانون/ نهادینه کردن روح حقیقت جویی در برابرروح سودجویی / نهادینه کردن مثبت اندیشی به جای منفی اندیشی/ جایگزینی واقع بینی به جای هر نوع بدبینی و خوش بینی ساده لوحانه/ پرهیز از به کار گیری قهر در جای مهر و مهر در جای قهر/ مرد پروری به جای مریدپروری/ جایگزینی تربیت و اخلاق متعالی انسانی به جای آیین نامه های خشک و قالبی/ ابدال آگاهانه و هوشمندانه ی روح خودشناسی با خودخواهی و خودبینی و خودپرستی/ نهادینه کردن روح جمعی به جای روح فردی و تبدیل من های منفرد به ما/ پرورش صفت خودکنترلی در آحاد افراد جامعه به جای کنترل از بیرون / دمیدن روح رفاقت در پیکره ی جوامع انسانی به جای رقابت های ناسالم و ویرانگر/ ترویج روح اعتدال و میانه روی به جای هر گونه افراط و تفریط / سر لوحه قرار دادن روح ایثار و جوانمردی به جای نارو زدن و ناجوانمردی/ و...

  • میر حسین دلدار بناب

نظرات  (۱۰)

  • شبکه اجتماعی فالو تاکس
  • سلام دوست خوبم، از شما دعوت می کنم به جمع دیگر دوستان در شبکه اجتماعی دو زبانۀ فــالــو تــاکـس بپیوندید.
    با پیوستن به فــالــو تــاکـس می توانید از امکانات کامل و رایگان از جمله (مقاله،وبلاگ،انجمن،گروه،ارسال آگهی،آلبوم تصاویر،ویدئو،موسیقی،بازی آنلاین ...) استفاده نموده و 1.000.000 کیلو بایت فضای اختصاصی + 500 امتیاز اولیه هدیه بگیرید.
    فــالــو تــاکـس با شماره ثبت شرکتی 4802 در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی ثبت گردیده است.

    www.followtalks.com
    www.followtalks.net
    ای فروغ ماه حسن از روی رخشان شما آبروی خوبی از چاه زنخدان شما (حافظ )
    با سلام خدمت شما دوستداران ادبیات . . .
    این وبلاگ برای این طراحی شده تا شما شعری که به آن علاقه مندین را در چند بیت بنویسید و بفرستین .در صورت تمایل اسم شما هم زیر شعر نوشته میشود . لطفا برای آشنایی دوستان با ادبیات و شعر شاعران نام شاعر را در پایان نوشته بنویسید .
    اشعار برگزیده خود را در قسمت نظرات یادداشت نمایید .
    " با تشکر از شما
    سلام
    خیلی جالب و مفید بود این فرضهایتان . وقتی به اینها فکر می کنم که اگه بشه
    مکیوف و مسرور می شوم .چون فرض محال که محال نیست .
    سلام از اینکه به ما سری زدی ممنون.خلاقیت تازگی در مطالب وبلاگتون برام جالب بود.یه دانشجوی تبریزی در زمان جنگ همرزم بودیم که به خیل شهدا ژیوست . برای اولین و آخرین بار تاکنون به مرند آمدم.خدا به درجات شهید بگلو بیفزاید.
  • علی ابراهیمی راد
  • آری شود ولی به خون جگرشود9
    سلام رفیق دیرین

    بالاخره تونستم وبلاگ زیبایتان را لینک کنم . انشاله از مطالب مفیدتان استفاده وافر خواهم نمود .
    ک.چک شما غفار
    سلام آقا سید ....خوب آرزو بر جوانان عیب نیست ...در آرزوی اینکه فرض محال محال شود
    سلام استاد
    واقعا خوشحال شدم . امروز وبلاگ شما را دیدم .
    دانشحوی شما در دبیرستان باقرالعلوم (ع).
    خبر خوب که میرسول موسوی دکترای شیمی میخونه.
    بنده هم دانشجوی ارشد حسابداریم.
    هرکس به من حرفی بیاموزد به تحقیق مرا بنده خود کرده است(امام علی ع ).
    بنده شما را لینک دادم
    یاعلی
  • احسان ایرجی
  • سلام استاد دلدار بناب عزیز
    بی نهایت سپاسگذارم از نکته ای که گوشزد کردین
    من متن رو اصلاح کردم و افتخار میکنم که شمارو لینک میکنم..
    سلام و عرض ادب!
    ضرب المثلی هم هست که:وصف العیش نصف العیش
    اما به نظر من هریک از این فرضیات مز تواند آبادی و صفا را برای جامعه برقرار کند ونبودش و وصفش داغی است بر دل...
    امید که روزی تمام این فرضیات جامه ی عمل بپوشدو دنیا قابل تحمل گردد...
    مویدباشید.
    از این که لطب کردید و به وبلاگ من سر زدیدبسیارممنونم.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی