اندیشه

فرهنگی، ادبی، تاریخی، هنری، طنز

اندیشه

فرهنگی، ادبی، تاریخی، هنری، طنز

اندیشه

درباره مدیر:
میر حسین دلدار بناب
متولد 1346 بناب مرند
پژوهشگر

بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

رساله ی ابن الوقتیه و...

پنجشنبه, ۷ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۳۹ ب.ظ

  فلاسفه ی بزرگ تعاریف زیادی از انسان ارائه داده اند، اما به نظر می رسد دامنه ی تعاریف انسان به این زودی ها کوتاه کردنی و برچیدنی نیست!

 هرروز که می گذرد ابعاد جدیدی از شخصیت این موجود ناشناخته کشف می گردد!

به نظر می رسد کشف قاره ی امریکا یا حتی کشف کرات ناشناخته در کهکشان های دیگر در مقابل کشف ابعاد وجودی انسان رنگ ببازد و از اهمیت ساقط شود!

  انسان این موجود دوپای به ظاهر کوچک و دارای جرم صغیر چه جنبه های نایافته و ناشناخته ای که ندارد! هزار تو، هزار لایه، هزار چهره، هزار خلق و خوی متفاوت و متناقض تنها بخش کوچکی از داشته های این حیوان ناطق است!

  بحث بر سر تعاریف انسان بود که از طرف فلاسفه ی بزرگ ارائه شده است؛حیوان ناطق، حیوان ضاحک، حیوان متفکر، و...

  اما امروزه باید تعاریف دیگری از این حیوان محترم ارائه داد و به تکمیل و تکامل این موجود جامع اضداد کمک کرد تا جورچین ناقص وجودی اش قدم در راه کمال بگذارد!

  مانند؛ انسان حیوان ابن الوقت، چرا که هیچ حیوانی به اندازه ی انسان از مزایای ابن الوقت بودن برخوردار نمی شود و قدر این نعمت و استعداد خداداد را نمی داند، نعمتی که به تنهایی قادر است کار لشکری کار بلد را انجام دهد و پیروزی هایی نصیب او بکند که از عهده ی هزاران مرد جنگی بر نمی آید و در عین حال هزینه ی چندانی هم ندارد مگر مبلغی زبان چرب و نرم و کمی تغییر چهره و بوقلمون صفتی و بوجار لنجانی بودن و خوردن حیا و قی کردن جوانمردی و ... که این فقره ها برای اهلش از آب خوردن هم آسان تر است!!!

  انسان حیوانی متلون المزاج، این استعداد نیز غیر از انسان از عهده ی هیچ حیوانی ساخته نیست – البته در این فقره باید حربا یا همان آفتاب پرست را استثنا کرد آن هم از بابت تغییر رنگ نه تغییر مزاج – انسان در طرفة العینی می تواند تغییر مزاج دهد و از گروهی به گروهی و از دسته ای به دسته ای و یا از حزبی به حزبی نقل مزاج و مکان نماید، یعنی یک روز کار سازندگی بکند و روز دیگر به اصلاح امور بپردازد و زمانی دیگر مهرورزی پیشه کند و به دوستان و نزدیکان و...و خصوصا به اقتصاد خویشان مهر بورزد و در عین حال خود را با باد اعتدال و تدبیر و امید باد دهد ودست  بوجار لنجانی را از پشت ببندد!!!

  انسان حیوانی نمک نشناس، در این مورد نیز انسان گوی سبقت از تمام حیوانات ربوده و خود بر سکوی قهرمانی ایستاده است! مثلا اگر کسی به سگی حتی هار قرص نانی دهد آن سگ تا آخر عمر به او حمله نمی کند و گازش نمی گیرد، کمند احسان و ماجرای گوسفندی که به دنبال صاحبش می دوید در بوستان شیخ اجل معروف است، که تفصیل آن را ارجاع می دهم به همان منبع و... از این دست ماجراها شواهد بسیار زیادی به دست  می توان داد که صرف نظر می کنیم... اما انسان مانند ماری که در آستین پرورده شود به محض یافتن فرصت ولی نعمتش را نیش می زند! هرروز هوادار دار و دسته ای می شود و به محض خوابیدن بیرق آن گروه به گروه دیگر می پیوندد و از گروه سابق تبری می جوید و این ماجرا مانند سریال های تکراری در طول زندگی اش ادامه دارد و ...

  انسان حیوانی نفاق پیشه، انسان حیوانی محتکر، انسان حیوانی رشوه گیر، انسان حیوانی سیاست پیشه، انسان حیوانی... باقی بقایتان ...

  به دلیل رعایت اختصار از ذکر تعاریف  و توضیحات دیگر صرف نظر (غمض عین) می نماییم!!!

 

  • میر حسین دلدار بناب

نظرات  (۲)

صوفی ابن الوقت باشد ای رفیق
نیست فردا گفتن از شرط طریق !
به نظر انسانهای وطنی یعنی تولید وطن ابن الوقت ترند
درود
  • تورکجه طنزلر
  • عبیدزاکانی دررساله ی اخلاق الاشراف بحثی زیبایی درباره این ابن الوقتی و رنگ عوض کردن دارد . حتما خوانده اید
    درود

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی