در باره ی یک نویسنده/اومبرتو اکو (50)
اومبرتو اکو(Eqo - Umberto) در پنجم ژانویه سال 1932 در شهر الکساندرا در ایتالیا متولد شد. تحصیلات دانشگاهی را در فلسفه و زیباییشناسی به پایان رساند و در دانشگاههای مختلف ایتالیا، از جمله دانشگاه بلونیا به تدریس پرداخت و به خاطر تالیفات گوناگون در زمینهی « نشانه شناسی» ورابطهی آن با هنر، ادبیات و معماری و جامعه شناسی به شهرت رسید.
اکو به موازات تحصیلات دانشگاهی، به تحقیقات و مطالعات ادبیات جهان پرداخت و بیش از هر نویسندهای به آثار جویس، خصوصاً نخستین آثار او که حاصل تفکراتی دربارهی اصول فلسفهی "سن تومازو" (قدیس توماس اکویناس) است، تمایل یافت و این تعمق او را به وجود رابطهای فکری بین قرون وسطی و جنبشهای پیشرو راهبر شد و به نوشتن مقالاتی دربارهی زیباییشناسی قرون وسطی پرداخت.
اکو داستان نویسی را با داستان کوتاه آغاز کرد اما ورود اساسی او به صحنهی ادبیات با رمان ناخواستهی" نام گل سرخ" همراه بود که شهرتی جهانی برای او در پی داشت. این داستان که با جمعآوری مطالبی گسترده از قرون وسطی روابط راهبان و یادداشتهایی درباره صومعه به قصد نوشتن مقاله از سال 1950 آغاز گشته بود به تدریج چهرهی داستانی یافت و سرانجام با تحقیقاتی وسیعتر به رشتهی تحریر درآمد و در سال 1980 چاپ و منتشر گردید و در سال 1981 برنده جایزه استراگا در ایتالیا و مدیسی در فرانسه شد. وی در این رمان و در بودالینو به حوادث قرنهای پانزدهم و دوازدهم ایتالیا پرداخته و از ادبیات و زحمت و مرارتی که نویسنده برای آفرینش ادبی متحمل میشود، میگوید.
این رمان توصیفی توانمندانه از قرون وسطی و اسراری است که دراین دوره تاریخی – که آغازگر جنبش بزرگ اومانیستی و بازگشت به فرهنگ کلاسیک یونانی- رومی و مطالعهی تمدن شرق اسلامی و انجامیدن به رنسانس است– در صومعهای دورافتاده بر فراز کوهی صعبالعبور به وقوع میپیوند. داستان از زبان راهبی به نام "آدسو" دستیار "گولی ئلمو دَ باسکاویلا" روایت میشود. در این کتاب صومعه، تجسم جوششهای فکری، مباحثات و مجادلات متکلمانهی فلسفی و عرفانی فرقههای متعدد کاتولیکی و کشمکشهای خونین آنان است. مکان مقدسی که اسرار بسیاری در خود نهفته دارد و گاه و بیگاه قتلی مشکوک در هزارتوهای خوفانگیزش به اسرار آن میافزاید. گولی ئلمو راهبی روشنگر است و ذهنیت و شناختنش در قرنی خاص نمیگنجد. از نظر فلسفی و علمی به "اپیکور" و "گالیله" و "دکارت" میماند و به لحاظ دینی به "جوردانو برونو" و فلسفهی وحدت وجود او شباهت دارد و به همین دلیل چندان توافقی با دگماتیسم کلیسا ندارد.
اکو پس از توفیق جهانی «نام گل سرخ»، رمان «آونگ فوکو» را نوشت. این کتاب سفری است از دورانهای گذشته تا عصر کامپیوتر است. راوی داستان آدمک مصنوعی کامپیوتری است که برخلاف گولی ئلمو در نام گل سرخ که تا حدودی در حاشیه قرار دارد به عنوان شخص اول داستان مطرح است و از محدودهی شخصیت خود به عنوان سازندهی ماهر داستان فراتر رفته و با تمام وجود وارد عمل میشود واز افکار خود سخن میگوید.
اکو در این اثر به نوعی کیمیاگری در توصیف دست میزند و به ژرفنای فرهنگی و سیاسی قرون فرو میرود. در آونگ فوکو داستان پایانی ندارد و شاید هرگز هم نداشته باشد. زیرا داستان از پرسشهای بینهایت ما در علل موجودیت در دنیاست.
از دیگر داستانهای وی میتوان به "آونگ فوکو"، "جزیره روز پیشین"، "شعله مرموز ملکه لوآنا"، "ایمان یا بیایمانی؟" که اثر مشترک وی و کارلو ماریا مارتینی است، اشاره کرد.
از مقالات این نویسنده نیز میتوان "زیبایی شناسی در افکار تومازو دَ کوئینو" (توماس اکویناس)، "زبان شاعرانهی جویس"، "ساختار غایب"، "در باب نشانهشناسی عمومی"، "در گوشه و کنار امپراتوری"، "چگونه میتوان پایاننامهای تحصیلی نوشت"، "ابرمرد توده"، "هفت سال آرزو"، "نشانهی اعداد سه"، "در باب آینهها"، "هنر و زیبایی در زیباییشناسی قرون وسطی" و "جنگ چریکی نشانهشناختی" را نام برد.
برخی از جملات مشهور اکو:
کار شاعر، متفکر و فیلسوف آن است که مواظب آن چه می گذرد باشد و دیگران را از آن آگاه کند.
برای این که گفت وگو، یک گفت وگوی درست باشد، لازم است به اموری بپردازیم که در آن ها زمینة توافقی در میان نیست.
تجدد یعنی زیاد شدن کتاب ها و زیاد شدن روش ها برای رسیدن به معنای آن کتاب ها.
ماندگاری یک اثر منوط است به باز بودن یا به سخن دیگر پذیرش هر چه بیشتر تأویل ها به عنوان یک متن باز.
قفسه های طویلی که دایره المعارف ها در خانة من و کتابخانه های عمومی اشغال کرده اند در عصر بعد وجود نخواهد داشت. دلیلی هم ندارد برای رفتن شان سوگواری کنیم.
در گفتمان ژورنالیستی نسبت به نوشته های علمی مسؤولیت از این جهت کمتر است که می توان فرضیه های موقتی را مطرح کرد.
روزنامه نگاری برای اندیشمندان چیزی است همچون چرک نویس کردن تئوری ها و اندیشه ها.
مریم السادات فاطمی
هر نویسندهای، حتی نویسنده رمانهای بازاری، همواره دو خواننده را مدنظر دارد. اگرچه آن دو ممکن است یک نفر باشند. خوانندههای گروه اول کسانی هستند که من آنها را خوانندگان «ابتدایی و ساده» مینامم، خوانندگانی که کتاب را میخوانند تا ببینند در آن چه اتفاقی میافتد اما دستهای دیگر از خوانندگان هم هستند که آنها را خواننده «دقیق و موشکاف» مینامم؛ خوانندگانی که به عقب بازمیگردند یا بازخوانی میکنند - حتی اگر عملا این کار را نکنند - تا ببینند چگونه کتاب آنها را به عنوان یک خواننده ساده متقاعد کرده است. هر خواندنی شامل این دو لایه میشود و خواندنهایی هم هست که دو هزار لایه دارد. کتابی مثل «بیداری فینیگانها» نوشته جیمز جویس را ممکن است خواننده 10 هزار مرتبه بازخوانی کند و هر بار در آن یک رابطه نو، یک لایه نو، کشف کند.
کتابهایی هستند که این تکثر لایهها را کاهش میدهند، مثل یک دفترچه تلفن آن را به حداقل میرساند و کتابهایی هم هستند که به ورای تکثر این لایهها گام میگذارند. من در نوشتن رمان از آفرینش چنین لایههایی لذت میبرم. در چنین کتابی کنایههای فرابنفش و اشارات و کنایاتی هست که احتمالا فقط خودم درکشان میکنم.
گاهی اوقات شده است که کسی به من گفته: «آن نکته را کشف کردم.» اما هنوز هیچکس تا به حال کشف نکرده که یکی از آن «فایلها» در کتاب «آونگ فوکو» داستانی است به قلم بنیتو موسولینی چرا که من آن را واژهبهواژه نقل نکردهام بلکه با یک عالم چیز دیگر درهم تنیدهام. این کار برایم لذتبخش است. «بیلبو» یکی از شخصیتهای داستان «آونگ فوکو» با خاطرات ادبی بازی میکند و از موسولینی نقل قول میآورد؛ او در جوانیاش رمانی نوشته و در آن از یک راهب اهریمنی که در صومعهای سکنا گزیده، صحبت میکند. 50، 60 صفحه اول کتاب «نام گلسرخ» خیلی سخت است برای اینکه خواننده تمرین لازم را انجام بدهد.
خواننده باید یاد بگیرد که وقتی میخواهد از کوه بالا برود چطور نفس بکشد. من کتاب جدید خودم را با یک نقل قول به زبان عبری آغاز کردهام که هیچکس معنایش را نمیفهمد. با اینکار خواستهام بگویم: «خب، میخواهی در این بازی شرکت کنی؟ تو دوست من هستی و ما با هم حرکت میکنیم. در غیر این صورت برای من و تو خیلی بد خواهد شد.» به گمانم این حرف درست نیست که میگویند کتابهای من غیرقابلفهماند؛ برعکس خودم فکر میکنم بهنوعی یک نویسنده عامهپسند هستم. البته یک چیزهای کاملا دشواری در کتاب میآورم اما به خوانندهام سرنخهایی میدهم تا آنها را بفهمد.
منبع:کتاب نیوز
- ۹۰/۰۹/۱۴