اندیشه

فرهنگی، ادبی، تاریخی، هنری، طنز

اندیشه

فرهنگی، ادبی، تاریخی، هنری، طنز

اندیشه

درباره مدیر:
میر حسین دلدار بناب
متولد 1346 بناب مرند
پژوهشگر

بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

رساله ی حیرانیه!

شنبه, ۷ دی ۱۳۹۲، ۰۷:۱۳ ب.ظ

رساله ی حیرانیه!

اینکه می گویند از میان تمام پیامبران چرا جرجیس؟! حرف پر بی راهی هم نیست! و معمولا این کنایه را زمانی به کار می برند که از انتخاب شخصی انتقادی بکنند آن هم انتقادی تند و تلخ!

آورده اند که روباهی زیرک پس از چند روز گرسنگی، در یک شب بسیار سرد زمستان که همه ی لوله های آب یخ زده بود و هیچکس را دل و دماغ بیرون آمدن از خانه نبود، به مرغدانی کشاورزی بیچاره زد و تنها خروس موجود در مرغدانی را به یغما برد! خروس ساده لوح و نگون بخت که به خیال خود می خواست سر روباه را شیره بمالد سر صحبت با روباه را باز کرد و گفت: اینکه تو مرا شکار کرده ای حرفی نیست، چرا که طبق قوانین طبیعت من طعمه ی تو هستم، اما برای اینکه گوشت من برایت حلال باشد و برای لقمه ی اندکی دچار معصیت الهی نشوی می باید نام یکی از پیامبران الهی مانند موسی یا عیسی یا هر پیغمبر دیگری را بر زبان بیاوری و آنگاه مرا نوش جان کنی! و البته قصد خروس آن بود که به محض باز شدن دهان روباه خود را از مخمصه نجات دهد، غافل از اینکه جناب روباه خودش سال هاست که در راسته ی زغال فروشان مغازه ی چهار دهنه دارد! و شیطان را درس می دهد... روباه با گفتن نام جرجیس دندان هایش را با شدت تمام بر حلقوم خروس بدبخت فشرد!!! خروس در حالی که داشت خفه می شد گفت: از میان تمام پیامبران چرا جرجیس؟!

با ذکر این مقدمه نسبتا مختصر که حکم براعت استهلال دارد، معلوم است که موضوع بحث از چه قرار می باشد.

والله هر چه قدر با این عقل ناقصم سبک سنگین کردم و زوایا و خبایای مسئله را کاویدم بالاخره عقلم به جایی قطع نداد که نداد! آخر سر هم نفهمیدم که چرا از تمام عالم و آدم تصویر یوز پلنگ ایرانی می باید طرح روی لباس فوتبالیست های تیم ملی ایران انتخاب بشود؟؟؟!!!

اگر بحث در معرض انقراض قرار گرفتن باشد که مطمئنا نیست، بسیاری از انواع دیگر نیز در معرض انقراض هستند از قبیل درختان نایاب جنگلی و بسیاری از حیوانات دریایی و زمینی و هوایی اعم از خزنده و پرنده و چرنده و دوزیست و دوشغله و چند شغله و الی ماشاءالله!!!بگذریم از اینکه دیگر ارزش صفات برجسته و خصایل پسندیده ای مانند ایثار و فداکاری و راستی و عفاف و جوانمردی و نانم دادن و یاری درماندگان وصداقت و وفا و...که خیلی وقت است منقرض شده اند کمتر از یک حیوان در حال انقراض نبوده و نیست!!!

کدام عقل سلیم می پذیرد که از ایران با این سابقه ی تاریخی و فکری و فرهنگی و هنری و ... با آن همه دانشمندان و متفکران و عارفان و شاعران و نویسندگان و سرداران و ...همه چیز از قلم بیفتد و تنها یوزپلنگ ایرانی به عقل شریف و مبارک یک عده برسد و فی الفور بدون تامل و تدبر،گویی اینکه کشف یا اختراع بسیار بزرگی انجام داده اند رسانه ای کنند و لوگوهای آن را به فیفا بفرستند!!!

آیا ما چیزی مهم تر و ارزشمندتر از یوزپلنگ ایرانی برای عرضه به جهان نداشتیم؟؟؟!!! تازه بعضی ها حتی عنوان ایرانی را نیز نمی پذیرند و به جایش یوزپلنگ آسیایی می نامندش! از آن گذشته از روزی که این تصمیم بسیار حیاتی گرفته شد چند قلاده از همین یوزپلنگ های ایرانی در معرض تلف آمدند!!! گویی چشم بعضی ها شور بوده و این اسم و رسم پیدا کردن برای پلنگ های بیچاره آمد نداشته است!!!

می گویند در مجلس اول پس از مشروطه تازه اصطلاح قحط الرجال باب شده بود که کمبود آبلیمو پیش می آید، یکی از نمایندگان مردم تهران که از طرف بازاریان به مجلس راه یافته بود و سواد درست و درمانی نداشت، بادی به غبغب می اندازد و از دولت سوال می کند که آقا چرا قحط الرجال آبلیمو شده است؟! و حضار با شنیدن این سخن همکار خود زیر خنده می زنند و از آن روز قحط الرجال آبلیمو وارد فرهنگ مردم می شود.

من نمی دانم با این همه پیشینه ی فرهنگی و علمی و هنری و ... مگر قحط الرجال آبلیمو شده است که می باید یک قلاده یوزپلنگ نماد ایران و ایرانی معرفی شود؟؟؟!!!

چنان که پیشتر هم اشاره رفت اگر دلیل انتخاب این حیوان در معرض انقراض قرار گرفتن باشد، در حال حاضر خیلی از اقشار زحمت کش از جمله کارگران، کارمندان، هنرمندان، نویسندگان، مخترعان، فرهیختگان، نخبگان، فیلسوفان، جوانان، پیران و متفکران و اهل مطالعه و ... در معرض انقراض قطعی قرار گرفته اند! آیا بهتر نبود وزارت ورزش و جوانان به همراه سازمان محیط زیست و وزارت علوم و بهداشت و مسکن و اقتصاد و آموزش و پرورش و... لوگویی مرکب از چند قشر مشرف به انقراض تهیه می کردند و به فیفا می فرستادند؟!

بعضی ها تمام طول خدمت خود را می خوابند و بعد از اینکه کشورهای همسایه مثلا چوگان یا ساز را به نام خود ثبت جهانی می کنند، دادشان در می آید و گوش عالم و آدم را کر می کنند که ائله شد و بئله شد!!! یا وقتی بعضی از کشورها برای شخصیت های فکری و علمی و ادبی و عرفانی ما همایش ها و بزرگداشت ها تدارک می بینند و به نام خود رقم می زنند، آیا لوگوی مسابقات جام جهانی فوتبال که بهترین فرصت برای معرفی بزرگان کشورمان به جهان است، نمی شد متفاوت تر و بهتر از این انتخاب شود؟؟؟!!!

نمی دانم لابد قحط الرجال آبلیمو بوده است و گرنه اینچنین نمی شد و از عقل کل های ما بعید بود که چنین کاری را انجام دهند!!!

...........................

.................خبر مهم این بود.

مدیر روابط عمومی ا نجمن یوز پلنگ ایرانی از اتمام طراحی لوگوهای یوز برای پیراهن فوتبالیستهای تیم ملی ایران در جام جهانی خبر داد. (خبرگزاری های مختلف)!!!

  • میر حسین دلدار بناب

نظرات  (۷)

  • شیخ نهایی
  • اشتباه است جانم ، اشتباه !
    اصلاً تا موجود اصیلی مثل الاغ ایرانی هست ، چرا یوزپلنگ ؟
    شاد باشی
    پاسخ:

           سلام

    از یادآوری تان ممنونم.

    معذورم که این موجود شریف را از قلم انداخته ام.

    سپاس بیکران.

     

  • گرگرلی آراز
  • سلاملار آمیر حوسین جنابلاری

     

    دوغوردان  چوخ گوزل یئره  قلم وورموسوز - گوزل  میثاللاریله  سندلریله  سوزوزو  یئتیرمیسیز داها بیزله ره بیر سوز قالمایب ....اما  آخیرداکی مطلبه شخص منیم اعتیراضیم وار 

    بعضی ها تمام طول خدمت خود را می خوابند و بعد از اینکه کشورهای همسایه مثلا چوگان یا ساز را به نام خود ثبت جهانی می کنند، دادشان در می آید و گوش عالم و آدم را کر می کنند که ائله شد و بئله شد!!!

    بو مطلبده  او اولکه  او سازی  ثبت جهانی یه وئریب کی  او ساز اوزونوندو هر کندیده هر اوبادا هر ائوده  اوزونه بیر سازی وار  اونیله دوغولور اونیله یاشایر اونیله دونیادان گئدیر ....بیرده کی ائله ساز قافقازدان  تمام اولکه له ره پایلانیب...ساغ - سالامات قالین

    پاسخ:

           سلاملار

    منده اونو بیلیرم. از قضا بیله بیله یازمیشام کی یالانچیلارین یالانی چیخسین!

    سوزومده بودور کی یالاندان هارای داد سالمایین...اگر سیزه ساز یا چوگان یا طب سنتی یا هر آیری بیرزاد موهوم اولسایدی داها قافلانادا بیر ایرانلی آدی قویوب شکیلین توپ کؤینکلرینه چکدیرمزدیز!!!

    هر حالدا سنین دیققتیندن تشککور ائله ییرم بونا ایقرار ائله مه ییله کی قوپوز یالنیز تورک ائلینیندی.

    اؤپورم سنی آللاهین بیتینین زوواری!

  • دوکتور جئری
  • خوش گؤردوک

    جای شکرش باقیست که  نسل یوزپلنگ ایرانی ( پیشبینی می‌شود: در ترجمه انگلیسی حتما پرشیا را به دم یوز پلنگ خواهند بست) در حال انقراض است نه گورخر ایرانی!

    پاسخ:

    سلام

    فکر کنم پس از اندک مدتی غیر از پوست کلفت های ایرانی دیگر چیزی باقی نماند!!!

    ...در ثانی خر و گورخر و هرچه خر و هرکه خر انحصارا مربوط به حوزه ی استحفاظی جناب علیرضا رضایی است!!! و نمایندگی اشان را باید از ایشان اخذ کنید!!!

    بسیارمحکم واندیشمندانه بود.آفرین. چرادریاچه ارومیه را نفرموده اید؟
    پاسخ:

    سلام

    آخه دریاچه ی ارومیه غیر از آب شور مگر چه دارد؟! باید کاری بکنیم که اقیانوس آرام خشک نشود و نسل مار و سوسمار و عقرب و رتیل و..ایرانی منقرض نشود!!! دریا و جنگل و کوه و ساحل را بی خیال که هر کدام صاحبان خودش را دارد!!! شما همان خر ایرانی را حفظ کنید، شاهکار کردید!!

  • محمد گرامی
  • سلام استاد واقعا به خوب نکته ای اشاره کردید خجالتم خوب چیزیه
    استاد با اجازه ی شما این مطلب و با ذکر نامتون تو وبلاگم قرار میدم تا همه استفاده کنن
    خوش باشید
    پاسخ:

           سلام

    ممنونم.

    هر طور صلاح بدانید...

  • طنز «آغا کلان»
  • استاد گرامی، درود بر شما:
    حرف حساب شما، مخصوصاً شاهد مثال های بجا و مناسب تان، گیرایی و زیبایی بیانتان را دو چندان نموده است.
    در پناه حق، سالم و شاد و نویسا باشید.
    پاسخ:

           سلام

    ممنونم آغاکلان عزیز

    تشویق های اهل قلم همیشه برایم دلگرم کننده است، خصوصا شماها که هم اهل قلم هستید و هم طناز و اهل بخیه!!!

    ...

  • مجیدجعفرزاده کسیانی
  • سلام و سپاس جناب دلدار بناب!
    به راستی که حق مطلب را ادا نموده اید دست مریزاد!
    شیر و خورشید که طاغوتی بود برداشتند و به جایش واژه ای عربی(هلال احمر)گذاشتند لابد می خواهند یوزپلنگ را به جای شیر بگذارند شاید در جهان کشور ما ایران را با یوزپلنگ می شناسند نه با حافظ ها و سعدی و مولوی و خیام ها و . . .آخه ما کشور مهد تمدن هستیم باید هم نماد هویت ما یک حیوان آن هم یوزپلنگ باشد!
    سپاس بدرود
    پاسخ:

           سلام

    ممنونم.

    درود و بدرود.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی