اندیشه

فرهنگی، ادبی، تاریخی، هنری، طنز

اندیشه

فرهنگی، ادبی، تاریخی، هنری، طنز

اندیشه

درباره مدیر:
میر حسین دلدار بناب
متولد 1346 بناب مرند
پژوهشگر

بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

رساله ی لنگیه

يكشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۲، ۰۱:۳۴ ب.ظ

ظریفی گفته بود؛ پول ستارالعیوب است! پدرم می گفت:پول مشگل گشاست! مادر بزرگ دوستم می گفت:هر کسی پول نداشته باشد، پیش همه روسیاه است! من به شوخی اما با لحنی جدی می گفتم: حتی پیش خدا؟! و آن پیرزن موقر با وقار خاص ناشی از آب دیدگی روزگار جوابم می داد، حتی پیش خدا. بعد به خاطر اینکه مرا مجاب کند مثال های بی شماری از خیرات و باقیات الصالحات خیرین پول دار مدرسه ساز و بیمارستان ساز و مسجدساز و حسینیه ساز و افطاری ده و جهیزیه ده و خرج عمل مریض ده و خرج تبلیغات کاندیدا ده و... ردیف می کرد!

من یک سؤال داشتم که او هیچ وقت جوابش را نتوانست پیدا کند! آخه این پول دارها این همه پول را از کجا می آورند؟ البته خودم می دانستم! خوب هم می دانستم! اما مادر بزرگ دوستم با دانسته های من بیگانه بود، من هم کاری نداشتم که او مجاب بشود یا نشود!

آخه آن بیچاره هیچ اطلاعی از روابط پیچیده ی قدرت سیاسی و حاکمیت خویشاوند سالاری و اقتصاد رانتی و خودمانی شده و ... نداشت.

بگذریم... هرچند این بگذریم را از ته دل نمی گویم، اما اگر نگذریم می خواهیم چه گلی به سرمان بزنیم؟!

*******

دیروز یک تکه از سریال مادرانه را دیدم که در بخشی از آن از قول اردلان که شخصیت اصلی سریال است گفته می شود؛" قانون منم چون پول توی جیب من است."

جالب اینکه همین دیروز در بخش خارج از گود خبر بیست و سی، بخشی از مصاحبه ی یکی از مربیان فوتبال را که زمانی بازیکن سرشناسی هم بود، پخش کردند که می فرمود؛"عزیزم یک بازیکن فوتبال در یک منطقه ی متوسط تهران باید یک آپارتمان دویست و پنجاه متری داشته باشد یا نه؟ حالا آپارتمان متوسط متری اش در یک منطقه ی متوسط! پانزده میلیون تومان است!!! که با احتساب آن عزیز نیم میلیارد خرج آپارتمان و برای یک میلیارد بعدی هم لابد از آن اوتول های آنچنانی و مخلفات دیگر و... ختم غائله!!!

*******

بعضی ها با تمام وجود کار می کنند! یعنی دست و پا و سایر جوارح در جریان کار است که به اینان کارگر گفته می شود یعنی کسی که باید با تمام جوارح کار کند تا نمیرد یعنی بخورد تا نمیرد!!!

بعضی ها فقط پاهایشان کار می کند و اگر احیانا دستشان کار کند خطاست و فول گرفته می شود که به اینان فوتبالیست گفته می شود یعنی کسی که اگر یک فصل کار بکند برای همیشه ی عمر خود را بیمه کرده است و دیگر هیچ بنی بشری به گرد پایش نمی رسد!!!

بعضی ها هم چشمشان کار می کند و هم دستشان و هم مغزشان و هم سایر جوارحشان که اینان گروه کثیری از نخبگان و فرهیختگان و پزشکان و مهندسان و هنرمندان و معلمان و اساتید دانشگاه و نویسندگان و روشنفکران و اقتصاد دانان و جامعه شناسان و روانشناسان و خلبانان و ملوانان و ... را شامل می شود، یعنی کسانی که باید یک عمر صادقانه و عاشقانه کار کنند تا چرخ جامعه بچرخد و آب به آسیاب بسیاری از سایر گروه ها ریخته شود... مهم هم نیست که سرجمع دریافتی _کل عمر کارمندی که سی سال است _ بسیاری از اینان روی هم یک سوم دریافتی فقط یک فصل آن عزیزان فوق الذکر نمی شود!!!!!!!!!!!!

*******

حالا هی بعضی ها بگویند سرانه ی مطالعه در مملکت ما پایین است!!!

یا یک عده هی بگویند هرکس کمتر از یک و نیم میلیون تومان درآمد داشته باشد زیر خط فقر است!!!

عجب تنگ نظرهایی که درآمدهای چند میلیاردی یک عده از عزیزان را به رویشان می آورند و نادیده نمی گیرند و آن وقت به عده ی کثیری از مردم که زیر خط فقر تخته گاز می تازند، کاری ندارند!!!

با این اوصاف نمی دانم، حق با آن ظریف عزیز است یا پدر بنده یا مادر بزرگ دوستم؟!

نا گفته نماند بعضی ها پول و مقام را در حکم کیمیا می دانند و با طمطراق می گویند: هر مس که به کیمیا رسد زر گردد...العهدة علی الراوی

گویا سعدی رضوان الله تعالی علیه در جواب آن بعضی ها این بیت را انشاد فرموده است که؛ لئیم زاده چو منعم شود از او بگریز           که مستراح چو پر گشت گنده تر گردد...

حال در این میان تکلیف پرتغال فروش چیست نمی دانم! همان لاادری سابق!

...بگذریم.

  • میر حسین دلدار بناب

نظرات  (۴)

  • شیخ نهایی
  • پول خوشبختی نمی آورد ، ولی بی پولی حتماً بدبختی می آورد !
    عجب قضیه ای گفت شیخ ما !
    شاد باشی

  • شاعرشنیدنی ست
  • سلام/
    حکایت حکایت همان خربزه ایست که دیگر همه بی خیالش شده اند و ترجیح داده اند بروند سراغ نان!
    حکایت همان دستهای پینه بسته هیچی ندیده/همان عرق پیشانی/همان بخور و نمیر خودمان
    حکایت اعتدال است و عدالت محوری!حکایت همان نفتهایی که در پست قبل هم سر سفره نیامد /حکایت همان مخروبه ای که تحویل گرفتند
    حکایت تازه ای نیست انقدر تکراری شده که دیده نمی شود و اشباع شدیم از این دستهای پیر لرزان بر گاری ها و از این چهره های خسته در سرویس کارخانه ها و از این زنها که چادر بردهان گرفته گونی گونی کاربه منزل می برند و.............
    از این توپ بازها!!! این مرفهینی که تنها دردشان جای لگد یار تیم مقابل بوده!

    مزاح

    به هر کس پول بدهی میپذیرد ولی پند واندرز  را فقط   عده ای   .پس پول باارزش تر است

     

     

  • علی ابراهیمی راد
  • استاد گرامی محاسبه شما هم مثل محاسبه رئیس جمهورر 63 درصدی است.  چون پول آپارتمان نیم میلیارد نیست بلکه 15 میلیارد هست. اما اینکه شما درآمد فرهیخنگان را با در آمد یک فوتبالیست مقایسه کنید، جای سئوال دارد. چرا که تمامی تلاش یک نویسنده یا اندیشمد فرهنگی صوق دادن جامعه به طرف ارزشهای ماندگار هست، که از جمله آنها دوری از زندگی پر زرق و برق است. شما که بهتر از همه می دانید. عمارتی که فردوسی ساخت یک عمارت جاودانه است. پس .....

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی