اندیشه

فرهنگی، ادبی، تاریخی، هنری، طنز

اندیشه

فرهنگی، ادبی، تاریخی، هنری، طنز

اندیشه

درباره مدیر:
میر حسین دلدار بناب
متولد 1346 بناب مرند
پژوهشگر

بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

قلندر و قلعه

يكشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۰، ۰۹:۴۳ ب.ظ

...  ای جوانمرد! ،از کدامین بلاد این سرزمینی؟!... انگار که عرب نیستی؟...

-  نه!  من از بلاد عجم هستم، از ایران! ، از پارس! ،  از سهرورد!...

- از سهرورد؟!!...سهرورد از کجاست که شهرت  بزرگمردانش تا بدین سوی جهان نیز رسیده است؟!...

 - سهرورد ، شهری است کوچک  در سرزمین فارس،  بین همدان و ری.

-  اینجا چه می کنی و کارت چیست؟

-  قلندر ِ دربه در و  آواره‏ ای هستم که به سان آن کولی صد ساله ، به دنبال گوهری کمیاب ، گرد جهان می‏گردم!... گرچه هرچه بیشتر می گردم ، کمتر می یابم!....

-  از دیار شما ، از سهرورد، نام بزرگمردی "یحیی"نام را بسیار شنیده ام :  "سهروردی"! ، او  را می‏شناسی؟!...کُنیه اش: "ابوالفتوح" ، و لقبش به خاطر فراست و تیزهوشی بسیارش "شهاب ‏الدین"؟

-  نه!، نه! ، نه!.... ، هرگز او را نمی شناسم!...

-  چگونه او را نمی شناسی؟!...مگر هم اینک نگفتی "سهرورد" شهر کوچکی است؟!...و مگر آن بزرگمرد که در عنفوان جوانی و شباب،  شهرتش از مرزهای بلاد عجم  فراتر رفته و جلوه ای عالمگیر یافته است ، همشهری  تو نیست؟!...

-  بلی!  او ، نه فقط  همشهری من ، که هم خانۀ من ، و حتی هم جان من است!...امّا  تو پرسیدی که آیا "او" را می شناسم؟ و من پاسخ دادم که : نه ، هرگز نمی شناسمش!! ، چراکه شناختن  "او" ، همان گوهر نایابی است که به خاطر آن آوارۀ غُربت شده ام و در جستجوی آن از شهر و دیارم جلای وطن کرده ام!....، گوهر نایاب من ، همین خودشناسی است ، که هنوز هم نیافته امش!

-  ای داد ِ بیداد!... ای وای بر من!... چگونه تو را نشناختم ای جوان!... تو خود ِ  "سهروردی" هستی!!!... تو "شیخ اشراقی!!!....پس چگونه است که خود را "قلندری آواره" و "دربدری همیشگی" و "کولی ای صد ساله" می خوانی؟!.... بگذار من ِ پیرمرد ِ ریش سفید ، بر پایت بیافتم و قدم و مقدمت را غرق در بوسه سازم ، ای پیشوای اشراقیون ِ عالم تا قیام ِ قیامت!.....»

بخشی از رُمان ِ مشهور "قلندر و قلعه"  اثر استاد فرزانه ام دکتر سید یحیی یثربی

  • میر حسین دلدار بناب

نظرات  (۳)

درود بر تو ...........ای دوست ایرانی

هفـتــــــــــــــــــه
جــــــــــــــــــــــــــوان
مبـــــــــــــــــــــــــــــــــارک

هیچ چیز ثبت نمی شود جز آنچه حک میکنیم. خواه در دل غار باشد خواه دیوار دل

با ارسال عکس و مطلب از نقاط بکر و جاذبه های ایران عزیز همراهیمان کنید
http://www.gtidi.com/gallery
با عرض سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز و گرامی.

ما به طور تضمینی یک میلیون نفر بیننده رایگان به سایت یا وبلاگ شما ارسال میکنیم
از این پس هر لینک, محصول یا صفحه ای را بدون هزینه به هزاران نفر معرفی کنید. بدون حتی صرف وقت..باور کردنش مشکل است امّا این صفحه را با دقت بخوانید تا کاملاً مطمئن شوید.شما میتوانید به جای سایت یا وبلاگ محصولات خود را در معرض نمایش قرار دهید.
فرصت رو از دست ندیم....

http://www.persian111.com/?rid=1975038443

:)
سلام بر عیار مرد

از مطالب زیبا و پر مغزتان حظ وافی و بهره کافی بردیم مزید توفیق.

نادر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی